Uttrycket SHTF (Shit Hits The Fan) är ett välbekant begrepp i prepper-kretsar. Översatt till svenska blir det för enkelhetens skull STF (Skiten Träffar Fläkten) eller kanske i grövre ordalag AGÅH (Allt Går Åt Helvete). Oavsett språkval eller grovhet i tonen, handlar detta om det scenario där våra värsta farhågor besannas, eller där krisen är ett faktum på något sätt.
I denna serie av artiklar har jag valt att utgå från min berättelse ”När tiden tog slut”, som faktiskt är en resa i min utveckling som prepper, men som även gör att jag faktiskt tänker efter några extra gånger när jag planerar för eventuella händelser som kan inträffa.
Men innan jag dyker ned i planering och de reaktiva handlingarna i ett AGÅH-scenario (ja, jag tänker banne mig använda denna förkortning nu!), tänkte jag ta ett steg tillbaka och fundera lite kring hur jag kan identifiera saker som sker runt omkring oss och använda det som en slags temperaturmätare för när det är dags att börja förbereda sig på riktigt.
Självklart är det svårt att hitta någon gemensam nämnare för samtliga scenarion när det kommer till AGÅH. Naturfenomen och sporadiska avbrott av till exempel elektricitet går sällan att förutspå, men med tanke på hur överbelastad vår infrastruktur när det kommer till el och kommunikation är redan idag, går det att dra några slutsatser ändå anser jag.
Mobilnätet svajar
Att leverera telefoni och data via mobilnätet handlar om en enda sak; stordrift. Operatörerna inom telekommunikation har investerat rena fantasisummor i utrustning såsom sändare, master och infrastruktur. Det mesta är digitalt idag, och om något är digitalt, finns det hårdvara (datorer) som hanterar informationsflödet, oavsett om det handlar om samtal, textmeddelanden eller datatrafik.
Vi som är så gamla att vi skickade SMS till våra när och kära på nyårsafton för kanske tio år sedan, är fullkomligt medvetna om att det var omöjligt att få sitt meddelande, eller telefonsamtal för den delen, levererade dit vi ville. Nätet (eller infrastrukturen) blev överbelastad och vägrade helt enkelt att leverera tjänsten tills det att lasten blev någorlunda normal igen.
Samma sak gäller idag, år 2019. Antennerna som förmedlar kommunikationen som vi spyr ur oss klarar bara av en viss last. Och när lasten blir för hög, vägras vi kommunikation. Så kall är IT ibland.
Under krissituationer, kommer därför mobilnäten garanterat att bli överbelastade och därför vägra dig ett samtal eller ett skickat meddelande. Det finns helt enkelt inte plats för dig i infrastrukturen just för tillfället.
Om du, när du försöker använda mobilnätet för att kommunicera med någon och du inte når fram, kan det därför vara en indikation på en störning som du bör ta i beaktande. Tänk dock på att vi som människor idag har en tendens att överösa internet och näten med irrelevant skräp. Att du inte kan posta på Instagram behöver inte alltid betyda världens undergång; det kan också bero på att det är Fotbolls VM eller årets upplaga av melodifestivalen.
E-tjänster brakar ihop
Det går att göra väldigt många nyttiga saker med sammankopplade tjänster idag. BankID gör till exempel att du kan komma åt både skolval, bankärenden och andra vardagstjänster med en enda identifieringstjänst. Det enda du behöver är att ange ditt personnummer och en väldigt, väldigt hemlig kod.
Du har säkert märkt av att bankerna flera gånger i månaden förvarnar om när systemen inte kommer att vara åtkomliga på grund av uppgraderingar eller underhåll. Detta sker allra oftast på söndagar och ofta under okristligt udda tider, åtminstone för att vara på söndagar.
Dessa företeelser är såklart inget att oroa sig för. Inte heller när ett av dina kort slutar att fungera i affären. Ofta kan man höra att det är en viss banks kort som inte fungerar för tillfället. Men när du går till affären och får höra att det inte går att få kontakt med någon bank över huvud taget, kan det vara värt att höja sinnesnärvaron något.
Visserligen kan det ju vara tjänsten som gör att bankernas virtuella konton kan prata med varandra som slutat fungera för ett tag. Men om felet kvarstår under en längre tid, skulle åtminstone jag börja inventera kontanterna jag har, och fundera på hur jag kan använda dem på bästa sätt.
Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)
Sverige har sedan lång tid tillbaka, ett fungerande larmsystem som ska varna alla medborgare om en viktig händelse eller en annalkande kris.
Den där tutande Fredrik som (förhoppningsvis) bara ljuder fyra gånger om året: den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december klockan 15:00, är en test. Om du hör brölandet under dessa dagar och tidpunkter, innebär det att funktionen fungerar där du är.
Lär dig identifiera signalen. Om den ljuder på någon annan dag, vid någon annan tidpunkt eller under någon annan månad, ska du omedelbart förbereda dig. Det behöver inte nödvändigtvis handla om jordens undergång, en invasion eller en zombieapokalyps. Det kan också handla om en brand i din närhet eller något annat som kan skada dig som medborgare i landet.
Om du hör signalen från ”Hesa Fredrik” ska du omedelbart:
- Bege dig inomhus
- Stänga fönster, dörrar och ventilation
- Lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information om vad du ska göra
Som prepper bör du efter att ha lyssnat på P4, även justera din plan för att ta dig hem, beroende på situationen som utvecklats.
Läs mer på Svenska Myndigheternas sida för krisinformation.
Ditt flöde i sociala medier påverkas
Med tanke på hur beroende majoriteten av vårt samhälle är av sociala medier, skulle jag rekommendera dig att vara speciellt observant när det kommer till dessa kommunikationskanaler.
Om en främmande makt skulle få för sig att invadera eller ställa till annat sattyg i vårt land, skulle det inte förvåna mig om de slog till där det gjorde ont allra mest. Rakt i den sociala medie-nerven.
Jag vet, jag överdriver säkert. Men ställ dig själv frågan (speciellt om du är tonårsförälder); vad skulle hände om Instagram, Snapchat, Youtube eller någon annan ”livsuppehållande” tjänst plötsligt slutade fungera i hushållet?
Alternativet vid en främmande makts försök till påverkan är såklart att dessa älskade sociala medier fylls med desinformation, eller lögner rent ut sagt. Det är inte alls ovanligt idag att det sprids snedvridna rykten, osanningar och lögner som vi som mottagare konsumerar och snabbt konverterar till sanning.
Lär dig källkritik. Ifrågasätt det mesta du läser på internet och skapa dig din egen uppfattning.
Sammanfattning:
Höj din beredskap och gör dig redo om:
- Du har svårt att nå omvärlden genom telefon eller mobiltelefon
- Du har observerat att sammankopplade tjänster under en tid har lidit av driftsproblem
- Du hör eller får ett VMA, antingen via signal, radiosändning eller från Krisinformation.se (App för Iphone/iPad, Android)
Vad tror du är ett tecken på en stundande kris?
En reaktion på ”Go Home 1 – När ska jag öka min beredskap?”