130. Den om att preppa bilen

Det är hög tid att prata om att preppa bilen! Till vår hjälp har vi denna gång en av våra ”patrons” – Emelie!

Häng med på en intressant diskussioner om stort och smått som borde finnas i alla bilar som framförs av preppers. Emelie har förberett en hel lista med saker som hon anser vara bra att ha i bilen och den kan ni hitta här:

  • Reflexväst
  • Fönsterkrossare/bältesskärare
  • Blixtljus
  • Varningstriangel
  • Snöskyffel
  • Sand/grus
  • Domkraft
  • Fälgkors
  • Extrahjul
  • Arbetshandskar
  • Bogserlina
  • Startkablar
  • Ficklampa och pannlampa
  • Värmeljus
  • Tändare
  • Första hjälpen-väska
  • Snöborste/fönsterskrapa
  • Plastpåsar
  • Hushållspapper
  • Våtservetter
  • Spolarvätska
  • Olja
  • Bensindunk
  • Brandsläckare och brandfilt
  • Vatten
  • Nödproviant
  • Visselpipa
  • Filtar
  • Regnkläder Vantar/mössor
  • Nödfiltar (folie)
  • Papper och penna
  • Nedskrivna viktiga telefonnummer, vägassistans, polis, mm.
  • Radio
  • Powerbank
  • Spade

Faktum är att detta blev ett så omvälvande avsnitt att Martin höll på att glömma självskattningen. Men tack och lov var vi ju tre i studion och två av oss kom ihåg! 🙂

6 reaktioner på ”130. Den om att preppa bilen”

  1. Det var intressant men man fyller lätt bilen med saker som tar både plats och är tungt. Vad man har med sig anser jag beror på: 1) vad har man för bil? Ny eller gammal? Det avgör saker som startkablar och verktyg. 2) Vart man åker. Ska vi åka långt hemifrån, är det ensliga vägar osv. 3) Hur långt ska jag åka. 5km eller 20 mil är stor skillnad 4) I vilken miljö kommer jag färdas, genom enslig skog eller tätbebyggt område och 5) vad har man för hjälp nära till hands. Känner jag folk i närheten?
    Reservdunk är tveksamt att ha i bilen om det är en modern bil och om man kör på halvtank principen. Det är däremot bra att ha hemma ifall det inte går att tanka på grund av elavbrott eller om man flyr med bilen. Jag brukar förändra bilens packningen beroende på resmål och förstås årstid. Däremot är de saker ni pratade om vid olyckor väldigt bra och där ska jag nog komplettera en del. Grymt bra tips där!! Det blir ju lika illa om det är 1 mil hemifrån eller 1 km.

  2. Glömde en sak. Stenskottsklisterlappar. Brukar man också kunna få gratis på vilken bilglasfixare som helst. Ökar chansen att man kan laga utan att det syns så mycket efteråt.

  3. Jag skulle vilja tipsa om att alltid ha en liten ask säkringar, ett extra torkarblad och ett avsågat järnrör. Nu låter det sista aningen otrevligt, men det funkar både som förlängning till fälgkorset och i nödfall för att avliva ett djur.

  4. Patrik nämnde en sån försäkring där någon kan komma och hjälpa…
    Viktigt att veta att det finns många oseriösa bolag därute. Kolla din egen försäkring på bilen först, oftast har du bärgning mm om du har halvförsäkring och då behöver man ingen tilläggsförsäkring från annat bolag. Ja då åker du på självrisk om du behöver använda den men det sparar du lätt in om du inte tar tillägg från annat bolag. Faktum är att det är väldigt sällan man råkar ut för att behöva bärgning och den gången det behövs kan man nog tåla den kostnaden om man sparar i en ”bilbuffert” som ju också är en form av prepping

  5. Många moderna bilar har en reparationskit och en kompressor som ”ersättning” till reservhjulet. Det är ofta en tub med tätningsmedel och sedan ska man pumpa upp hjulet med kompressorn. tyvärr hjälper inte det mot alla typer av skador som kan uppkomma på ett däck.

Lämna ett svar till Tobias Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *