För en del andra slutade världen inte i tystnad eller i frånvaro. Runt om i landet inträffade hemska incidenter då hela elsystem sattes ur spel, exakt samtidigt. På sjukhusen upphörde plötsligt alla livsuppehållande system att fungera på en gång, reservkraftverken hann inte ens starta upp innan deras kretsar laddades ur och kortslöts.
För väldigt många, började livet om på nytt denna dag. Men för andra slutade det tvärt och utan förvarning.
Lösningar som är avlastande och sköna i samhället, och som hjälper oss att undvika tråkiga eller tunga uppgifter är väldigt ofta baserade i något elektriskt. Som bilförare omringas vi till exempel fullständigt av saker och ting som ska hjälpa oss att styra bilen lättare, hålla hastigheten, eller hålla avståndet från bilen framför. Det är alldeles för lätt att vänja sig vid dessa hjälpmedel och därför glömma bort grunderna.
Henke hade fått en riktigt bra skjuts i karriären då han bytt jobb från det träliga butikssäljarjobbet till ett högavlönat arbete inom IT. Det hade visat sig att försäljning ter sig ganska lika, oavsett vilken bransch det handlade om. Nu satt han leende i sin nya Tesla Model S på väg hem efter ännu en lyckad affär. Henke hade verkligen vant sig vid all elektronisk lyx och alla hjälpmedel. I högtalarna sjöng Pharrell Williams ut sin glädje:
Clap along if you feel like a room without a roof
Because I’m happy
Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy
Henke skrattade av glädje, släppte ratten och löd Williams råd. Han klappade händerna i takt med musiken och skrattade.
”Clap along if you know what happiness is to…” var det sista han hörde. Ljudet från bilstereon dog och hela bilen slocknade. Alla assisterande system upphörde att fungera och det högt automatiserade underverket till bil blev helt plötsligt en dum missil som siktade in sig mot räcket rakt framåt i färdriktningen.
Inga system larmade om faran att färdas mot ett metallräcke i 150 km/h, det halvautonoma systemet var satt ur spel och kunde därför inte väja för bilen till höger vars färdväg korsade miljonbilens kollisionskurs med vägräcket. Ljudet från Teslans snabbt rullande hjul, blandades snart med ett alldeles för högt skrapande från höger sida. Henke kände hur bilen tippade hårt till vänster som om den börjat rulla på två hjul. Sedan mötte fronten av bilen vägräcket hårt. Airbagen löstes inte ut.
Frida hade ingen aning om det utbrytande kaoset på E4 norr om Stockholm. Hon var en framgångsrik mäklare och hade precis avslutat en visning som hon visste skulle inbringa en stor vinst till mäklarfirman som hon jobbade för. Vinden tog tag i hennes lockade hår och blåste det framför hennes ansikte när hon med raska, stolta steg styrde kosan mot övergångsstället på Sveavägen.
För en gångs skull hade hon inte sina Airpods i öronen och lyssnade därför inte på sista kapitlet av ljudboken som hon höll på att plöja igenom. Vad hon däremot hörde när hon närmade sig slutet av nedförsbacken av Odengatan, var att allt plötsligt tystnade. Precis allt. Restaurangernas fläktar dog och varvade ner, bilarnas motorljud tystades tvärt och tickandet från stolparna vid övergångsställena slutade abrupt.
Frida stannade häpen upp i sin marsch mot kontoret och lyfte huvudet för att observera en flock med fåglar som flög i fullständigt irrationella banor. Mitt på Sveavägen tappade hon hakan och blev helt förtrollad över svalornas (var det svalor?) flackande över himlen. Hon såg inte storstadsjeepen som utan assisterad bromsverkan kom i alldeles för hög fart mot henne. Vare sig signalhornet, styrservo eller ABS-system fungerade på SUV:en, vilket gjorde att föraren inte heller hade en chans.
Inom loppet av ett fåtal minuter, befann sig Stockholm i totalt kaos. Ett antal bilar brann, bussar hade stannat mitt i korsningar, trafiken var helt stillastående och människorna som drogs abrupt ur sitt vardagslunk, eller stressiga arbetsliv. Alla blev drabbade på samma gång och ingen förstod vad som hade hänt.
Du hittar samtliga kapitel samlade i kronologisk ordning här.