Bli en vardagsprepper + på 52 veckor [vecka 4]

Pengar 1 – Budget

Nu vet jag att väldigt många som läser detta kommer att rynka på näsan. Kanske säga att det är för jobbigt, för tråkigt eller kanske att det inte har med prepping att göra alls.

Men tyvärr är det så att den ekonomiska budgeten är lika mycket en buffert eller deformationszon som vatten eller mat. Om vi inte har en budget, blir det svårt att bygga en ekonomisk buffert och dessutom blir det omöjligt att hålla koll på vad vi klarar av rent pengamässigt när det kommer till vår prepping.

Det allra största misstaget som går att göra när man startar, eller bygger ut, sin prepping är att göra det med lånade pengar. Vi måste alltså därför budgetera vår prepp. Och för att göra det, måste vi veta hur mycket inkomster vi har till hushållet och ha bra kontroll på alla utgifter.

Vi intervjuade Mathilda “Din pengacoach 24/7” i avsnitt 103 och där berättade hon om hur man gör en budget samt hur man sedan kan använda “kontotricket” för att ha stenkoll på sina utgifter.

Din uppgift denna vecka blir därför att ta första steget i att få kontroll över dina (eller hushållets) utgifter – att skapa kontroll.

  • Börja med att logga in i din internet-bank och leta upp var du får specifikationerna över ditt konto som du använder för betalning. Ofta visar denna sida ett par månaders transaktioner.
  • Ställ in sidan så att den visar samtliga transaktioner för förra året (2022). Leta sedan upp knappen som göra att du kan exportera informationen till en Excel-fil (eller annat format om du föredrar det).
  • Ladda ned filen till din dator.
  • Tänk igenom ett antal kategorier som du vill använda när du sedan ska dela upp dina utgifter. Exempel kan vara:
  1. Mat och hushåll
  2. Resor
  3. Bilutgifter (inkl drivmedel)
  4. Shopping (hårklippning, tobak, alkohol, kläder samt annat som du unnar dig men som kanske inte är livsnödvändigt)
  5. Hyra/lån/avgifter för bostad
  6. Sparande
  7. Underhållning (streaming-tjänster osv)
  8. Prepping

Observera att detta endast är exempel.
Försök att inte ha fler kategorier än 7-8 st. Tänk efter och “tvinga in” överflödiga kategorier i redan befintliga. Kattmat och kattsand går till exempel under “Mat och hushåll”, försäkringar går under “Hyra/lån/avgifter för bostad”.

  • När du har tänkt igenom kategorierna, namnger du dem så att de blir korta och enkla att komma ihåg. Sedan sätter du igång med det tidskrävande (men ack så nyttiga arbetet) att gå igenom rad för rad I din Excel-fil och kategoriserar precis varenda rad.
  • Insättningar såsom lön och bidrag kan du ta bort ur filen eller kategorisera som “inkomster”. De är dock inte en del av arbetet just nu.
  • När du är klar med alla rader, kan du välja att filtrera per kategori och kan på så sätt få en snabb överblick (samt summera) varje kategori för sig. Kopiera kategorins summa till ett separat ark.
  • Fortsätt kategori för kategori tills du har samtliga kategorier på ett separat blad. Här har du nu hela förra årets utgifter. För att utöka insikten, kan du nu dela varje kategoris summa med 12 för att få ett medelvärde per månad. Detta bör såklart vara lägre än inkomsterna den månaden.

Nu är du klar med uppgiften för denna gång. Ta en ordentlig titt på vart dina pengar tar vägen!
Själv blev jag bestört när jag upptäckte hur mycket pengar jag personligen lade på mat varje månad. Det var dubbelt så mycket som jag trodde!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *