Det är många som säger att prepping handlar lika mycket om att lära känna sina grannar och att identifiera vilka det går att lita på i en kris. Och som en nybörjare inom förberedelser, hemberedskap och prepping – allt vad det nu heter – är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
Internet, och i synnerhet Twitter (#prepperSE) har fått mig att inse att det finns enormt många hjälpsamma individer runt mig som jag inte visste om, men som faktiskt finns där. En svensk prepper hjälper andra likasinnade hela tiden!
Med detta sagt, har jag tack vare kontakter och lite tur, lyckats få kontakt med ett företag som består av rejäla, riktiga preppers (enligt dem själva i alla fall och från vad jag har erfarit hittills, stämmer det mycket väl).
En del av er kanske har märkt i några av inläggen att vi pratar en del om General Prepper, och att vi har fått varuprov från det företaget. Jag har nu träffat en av grundarna av den internetbaserade handelsplatsen ett par gånger för att diskutera ett samarbete. Eller något slags partnerskap blir det väl.
Om det är något jag ogillar med dagens media så är det att stora företag har hittat ett nytt, alternativt sätt att få folk att köpa deras prylar. Fenomenet jag tänker på är såklart ”influencers”, alltså mer eller mindre begåvade människor med en relativt stor publik som lockas av gratisprylar, resor och ett ännu större kändisskap.
Influencer-grejen handlar om ett totalt förbigående av de tidigare satta reglerna för marknadsföring. Här handlar det inte om ett relevant budskap eller att någon kritiskt ska granska ens hantverk för en recension, utan istället något helt annat. Ett enklare sätt att se till att fler människor tar efter kändisen på nätet.
Vad jag vill komma till i detta inlägg, är att partnerskapet jag pratar om inte alls är på samma sätt. Jag har ingen bred och enorm publik, jag skriker inte på Youtube och, framför allt, jag har en integritet som jag värnar om.
Samarbetet är dock snarare en skänk från ovan för mig som nybörjarprepper. Jag ges möjligheten att få guidning i tankesätt och i att utveckla mina färdigheter inom hemberedskap och överlevnad. I min värld är det ovärderligt!
Om jag inte hade fått möjligheten att prova den frystorkade maten som jag skrev om för ett tag sedan, vet jag inte om jag över huvud taget hade gjort slag i saken och testat. Jag är ju nämligen fortfarande lite skadad på det sättet att jag kan hämta mat från korvmojjen för 85:- per portion, men har svårt att tvätta bort tanken att det är dyrt med Chicken Fried Rice för 69:- i en frystorkad variant som håller sig i sju år.
Med allt detta sagt, hoppas jag att ni är lika nyfikna som jag är på vad framtiden har i sitt sköte. Ni får gärna komma med kommentarer och förslag på saker som behöver testas, eller nya infallsvinklar på eventuella framtida produkttester. Men det kommer mycket mer ur detta partnerskap än produkter, det vill jag lova!
Ta hand om er, sköt om er och glöm inte vattnet!
En reaktion på ”Samarbete stärker!”