Recension: När fjället tystnar

Att skriva litteratur för ungdomar eller tonåringar, måste vara svårt. Antingen riskerar du att skriva alldeles för vuxet så att det blir ”cringe”, alltså pinsamt, eller så tappar du poängen helt och missar alla öppna mål som finns.

Helena Söderblom har dock ett antal ess i rockärmen. Dels är hon mamma och dels har hon lyckats alldeles utmärkt tidigare med sitt förra verk När världen slocknar

Den här gången handlar det dock inte om en snöstorm som skapar kaos i en storstad, utan om ett äventyr som bröderna Adam och Max delar och ett sidospår med Adams bästa vän Jasmina.

Lyssna gärna på podcast-avsnittet där jag intervjuar Helena nedan:

[iframe style=”border:none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/21256898/height/100/width//thumbnail/no/render-playlist/no/theme/custom/tdest_id/3059744/custom-color/87A93A” height=”100″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen]

Om du har läst Helenas första bok, förstår du säkert redan att vi får följa hjältarna från förra boken en gång till. Tack och lov!
Adam har blivit övertalad av sin storebror Max, som är steget över en vardagsprepper, att följa med på en vandringstur i svenska fjällen.

Adam är såklart en aning skeptisk som den nyblivna tonåring han är, men samtidigt behöver han ha lite tankero eftersom nästa läsår innebär stora förändringar för honom.

Jasmina, å andra sidan, kämpar med sin mamma där hon känner att modern verkar fly undan sin familjesituation vilken kretsar kring händelser som utspelat sig många hundra mil från Sverige; i Kroatien. Efter en tids debatterande, är dock både Jasmina och hennes mamma överens om att de ska använda sommarlovets sista veckor till att besöka landet som Jasmina härstammar från.

Så får vi följa Adams och Jasminas vitt skilda annorlunda äventyr, där vi i några kapitel får läsa om strapatserna i fjällen och sedan tar del av lite mer känslosamma utmaningar i form av Jasminas ovissa färd till Kroatien. Förhoppningsvis för att möta sin far.

Den ständiga växlingen mellan de två tonåringarnas upplevelser gör att det inte är tråkigt en enda sekund när jag plöjer igenom boken. Faktum är att jag gång på gång funderar på när jag ska få reda på mer gällande den andra parten som jag lämnat bara några sidor tidigare, något som jag tycker kännetecknar en bra plan för händelseförloppet och ett intressant, intelligent sätt att skriva.

Samtidigt ska vi ha i åtanke att detta är en bok skriven för den lite yngre publiken. Det är här Helena briljerar med sin insikt i både skrivande generellt, men också hur hon redan i sin andra bok bemästrar förmågan att skriva på ett sätt som dagens tonåringar med enkelhet både kan ta till sig och leva sig in i. Som läsare får jag ta del av både ett ungdomligt språkbruk, men även mängder av SMS-konversationer som är så där ungdomliga, raka och utan krusiduller.

Allt detta, tillsammans med förmågan att smyga in praktiska prepper-tips för ungdomarna, är genialisk. Som läsare får jag ta del av insikter hur man beter sig i ett flerdelat tält när det regnar tungt, att vuxna ofta gör klumpiga, otänkbart tokiga saker samtidigt som jag förmedlas en känsla av lugn även i situationer som kan tyckas kaosartade eller svårhanterade.

Jag skrivs aldrig på näsan med prepper-relaterad information i boken, utan levereras istället händelser och tankar som gör att jag faktiskt stannar upp och funderar efter att jag har läst. För målgruppen tänker jag att detta torde landa perfekt; rakt i medvetandet.

När fjället tystnar är inte bara en spännande äventyrsbok för tonåringen, den är också en sund, insiktsfull upplevelse för en förälder eller något äldre person. Krisen behöver nödvändigtvis inte betyda att elektriciteten försvinner i storstaden eller att samhället rasar samman. Det kan också vara en så enkel sak som att göra dig illa när du befinner dig på ett svårtillgängligt ställe, eller att uppleva en psykiskt utmanande upplevelse tillsammans med sin mamma eller pappa.

Den här boken är en perfekt julklapp, eller present till ungdomen i din familj som kanske egentligen inte bryr sig om prepping, men som ändå är intresserad av att lära sig mer om att klara sig själv. I min bok (pardon the pun), är När fjället tystnar obligatorisk läsning i familjen där det finns en vilja av att lära sig mer om naturen, om våra behov eller där ni har en medvetenhet om att vi faktiskt är sårbara.

Passa på att beställa ett signerat exemplar av Helena Söderblom med 15% rabatt! Gå till hennes websida och ange vardagsprepping i fältet övrigt när du beställer boken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *